تبلیغات
کانون فرهنگی منتظران مهدی(عج) - اثر گناه بر فطرت پاک انسان
کانون فرهنگی منتظران مهدی(عج)
اللهم عجل لولیک الفرج
شنبه 24 تیر 1391 :: نویسنده : امیرمعز
تأثیر ضعف ایمان و انحرافات اعتقادى در بروز رفتارهاى ناسالم و زشت
چنین مسأله‏اى تأثیر منفى بر روى اعمال و رفتار انسان مى‏گذارد و طبیعتاً از چنین انسانى رفتارى زشت و ناشایست سر مى‏زند چرا که: «از کوزه همان برون تراود که در اوست!»...

علاوه بر این ، آیات قرآن نیز شاهدى گویا بر این مسأله می باشند:

1. « قُلْ كُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِیلاً ؛ بگو هر کس طبق شخصیت و خلق و خوى خود عمل مى‏کند.» (اسراء/84)

2. «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا ؛ و از قرآن آیاتى نازل مى‏کنیم که مایه درمان و رحمت براى مؤمنان است و ستمگران را جز خسران و زیان نمى‏افزاید .» (اسراء/82)

منظور از «ظالمین» در آیه فوق همه کسانى هستند که در مقابل دعوت اسلامى جبهه‏گیرى کرده و در صدد ردّ و انکار قرآن برمى‏آیند و مسلماً چنین افرادى دچار انحرافات فکرى و اعتقادى هستند ، و چنین حالى بر روى اعمال و رفتار آنان اثر مى‏گذارد و هنگامى که در مقابل قرآن قرار مى‏گیرند ، رفتار و اعمالى زشت و ناپسند از آنان سر مى‏زند که مایه ضرر و زیان آنان مى‏شود.

علاّمه طباطبایى در ذیل آیه مى‏نویس:

سیاق آیات دلالت بر این مى‏کند که مراد از جمله ؛ « ولا یزید الظالمین إلا خساراً » بیان اثرى است که قرآن در غیر مؤمنین دارد و آن ، عکس اثر نیکى است که در مؤمنین دارد. پس مراد از «ظالمین» قهراً غیر مؤمنین یعنى کفّار خواهد بود. 1

3. « والبلدُ الطیّبُ یخرجُ باذن ربّهِ و الذى خَبُثَ لا یُخرِجُ إلا نَکَداً ؛ سرزمین پاکیزه (و شیرین) گیاهش به فرمان پروردگار مى‏روید، امّا سرزمین‏هاى بد طینت (و شوره‏زار) جز گیاه ناچیز و بى‏ارزش از آن نمى‏روید. این‏گونه آیات را براى آن‏ها که شکرگزارند بیان مى‏کنیم.» (اعراف/58)

در تفسیر نمونه «نَکَد» را چنین معنى مى‏کند: «نَکد» به معنى شخص بخیل و ممسکى است که به آسانى چیزى به کسى نمى‏دهد، و اگر هم بدهد بسیار ناچیز و کم‏ارزش خواهد بود. زمین‏هاى شوره‏ زار و نامساعد در آیه فوق ، تشبیه به چنین کسى شده است .2

لیکن راغب اصفهانى «نکد» را چنین معنى مى‏کند: «النکد کلُ شى‏ءٍ خَرَجَ إلى طالبه بتعسّر؛ هر چیزى که براى خواهانش با زحمت و سختى موجود و ظاهر گردد .»3

 « والبلدُ الطیّبُ یخرجُ باذن ربّهِ و الذى خَبُثَ لا یُخرِجُ إلا نَکَداً ؛ سرزمین پاکیزه (وشیرین) گیاهش به فرمان پروردگار مى‏روید، امّا سرزمین‏هاى بد طینت (و شوره‏زار) جز گیاه ناچیز و بى‏ارزش از آن نمى‏روید. این‏گونه آیات را براى آن‏ها که شکرگذارند بیان مى‏کنیم»
 
در تفسیر المیزان نیز آمده است: «نکد به معناى کم است.»4 بنابراین معناى «نکد» کم و یا کم ارزش می باشد .

از این آیه نقش و تأثیر کور باطنى و انحرافات فکرى واعتقادى در بروز اعمال زشت و ناشایست و بى‏خیر و صلاح بودن به‏خوبى استفاده مى‏شود .

تأثیر انجام گناه و رفتارهاى زشت و ناسالم در کاهش ایمان و فرو ریختن اعتقادات

مسأله سرشت الهى و توحیدى انسان چیزى است که در موارد متعددى از قرآن و حدیث به آن اشاره شده است ، به عنوان مثال خداوند در آیه 30 سوره روم به این فطرت الهى و توحیدى اشاره مى‏کند و مى‏فرماید: « فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ؛ پاکدلانه روى به دین بیاور . این فطرت الهى است که مردمان را بر وفق آن آفریده است . در آفرینش الهى تغییرى راه ندارد . این دین استوار است؛ ولى بیشتر مردم نمى‏دانند ».

لیکن این فطرت پاک و الهى ممکن است بر اثر علل و عواملى دچار رکود و خمول شود که یکى از مهمترین این عوامل ، گناه و نافرمانى خداوند و انجام اعمال زشت است .

گناه فطرت پاک را نیز آلوده می کند!

در آیات زیر به این مسأله پرداخته شده است:

1. خداوند در آیه 14 سوره مطفّفین ، بعد از اشاره به صفات زشت گروهى از دوزخیان مى‏فرماید: «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا یَكْسِبُونَ ؛ چنین نیست که [آنها خیال مى‏کنند] بلکه اعمالشان چون زنگارى بر دلهایشان نشسته است.»

«رانَ» از ماده «رین» بر وزن «عین» است. راغب اصفهانى در کتاب مفردات خود مى‏گوید: رین، همان زنگارى است که روى اشیاء قیمتى مى‏نشیند .

به گفته برخى دیگر از ارباب لغت ، قشر قرمز رنگى است که بر اثر رطوبت هوا روى آهن و مانند آن ظاهر مى‏شود که در فارسى ما آن را «زنگ » یا « زنگار» مى‏نامیم، و معمولاً نشانه پوسیدن و ضایع شدن آن فلز و طبعاً از بین رفتن شفّافیّت و درخشندگى آن است .

گاه آن را به معنى غلبه و تسلّط چیزى بر چیزى دیگر، یا افتادن در چیزى که راه خلاص از آن نیست ، تفسیر کرده‏اند، که در واقع همه اینها لازمه معنى اصلى است .5

بنابراین ، این آیه بر نقش و تأثیر منفى گناه و اعمال و رفتار زشت ، بر روح و جان آدمى و در نتیجه از بین رفتن نور و صفاى فطرى آن دلالت مى‏کند.

خداوند در آیه 14 سوره مطفّفین ، بعد از اشاره به صفات زشت گروهى از دوزخیان مى‏فرماید: «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا یَكْسِبُونَ ؛ چنین نیست که [آن‏ها خیال مى‏کنند] بلکه اعمالشان چون زنگارى بر دلهایشان نشسته است»
ایمان

در احادیث اسلامى نیز به این مسأله توجه زیادى شده است و اهمیت آن در ارتباط با دین‏دارى و ایمان و تأثیرى که بر روح و جان آدمى دارد بیان شده است .

در حدیثى از امام جعفر صادق علیه‏السلام روایت شده است که فرمود: «ما من عبدٍ إلّا و فى قلبه نکتة بیضاء فإذا أذنب خرج فى النکتة نکتة سوداء فإذا تاب ذَهَب ذلک السواد، و ان تمادى فى الذنوب زاد ذلک السواد حتّى یُغطى البیاضَ، فإذا غُطّى البیاضُ لم یرجع صاحبه إلى خیر أبداً قول اللّه -عزّوجلّ-: «کلاّ بل رانَ على قلوبِهم ما کانوا یکسبون»؛ بنده‏اى از بندگان خداوند نیست مگر آن‏که در دلش نقطه سفیدى است و هنگامى که گناهى از آن بنده سر زد در نقطه سفید، نقطه سیاهى آشکار مى‏شود. حال اگر توبه کرد آن نقطه سیاه از بین مى‏رود و اگر اصرار بر گناه کرد آن نقطه سیاه گسترش مى‏یابد تا تمامى نقطه سفید را فرا گیرد و هنگامى که نقطه سیاه تمامى نقطه سفید را پوشاند، صاحب چنین قلبى هرگز به سمت خیر و خوبى باز نخواهد گشت و این همان زنگارى است که خداوند در کتابش ذکر فرموده است: «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا یَكْسِبُونَ» . "6

 


پی نوشت ها :

1 . طباطبائى، محمدحسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ترجمه محمدباقر موسوى همدانى، ج8، ص 554

2 . مکارم شیرازى، ناصر، با همکارى جمعى از دانشمندان، تفسیر نمونه، ج6، ص216

3 . راغب اصفهانى، مفردات القرآن، تحقیق صفوان عرفان داودى، ص823

4 . طباطبائى، محمدحسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ترجمه محمدباقر موسوى همدانى، ج8، ص200

5 . مکارم شیرازى، ناصر، با همکارى جمعى از دانشمندان، تفسیر نمونه، ج26، ص 262ـ263

6 . البحرانى، هاشم، البرهان فى تفسیر القرآن، ج5، ص612





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 05:12 ق.ظ
Hello to all, how is everything, I think every one is getting more
from this site, and your views are fastidious in support of new
people.
سه شنبه 2 خرداد 1396 08:59 ب.ظ
Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that
it's truly informative. I'm going to watch
out for brussels. I'll be grateful if you continue this in future.
A lot of people will be benefited from your writing.

Cheers!
چهارشنبه 23 فروردین 1396 03:34 ب.ظ
Its such as you read my thoughts! You appear to understand so much approximately this, such as you wrote
the book in it or something. I think that you could do with a few percent to drive the message home a bit, however instead of that, that
is magnificent blog. A fantastic read. I will definitely be back.
سه شنبه 15 فروردین 1396 05:33 ق.ظ
When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now
each time a comment is added I get several e-mails with the same comment.
Is there any way you can remove me from that service?
Bless you!
جمعه 11 فروردین 1396 11:17 ب.ظ
What's up, of course this article is truly good and
I have learned lot of things from it on the topic of
blogging. thanks.
یکشنبه 28 دی 1393 05:48 ق.ظ
همه ی مطالبتون خیلی جالب بود...
شنبه 28 مرداد 1391 08:03 ب.ظ
عید سعید فطر جلو جلو بر شما مبارک باد

و چقدر سخت است , که این عزیزترین عید را بدون آن عزیزترین غایب از نظر بگذرانیم

اللهم عجل لولیک الفرج
شنبه 28 مرداد 1391 05:54 ب.ظ
سلام.صندلی داغ بادستهای خالی منتظرحضورسبزشماست . افتخاربدین ممنون
جمعه 13 مرداد 1391 02:29 ب.ظ
سلام در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مى خونیم که: کثرة الذنوب مفسدة للقلب:" گناهان زیاد قلب انسان را فاسد مى کند".
امام صادق (علیه السلام) فرمودند، پدرم مى فرمود: چیزى بیشتر از گناه، قلب را فاسد نمى کند، قلب گناه مى کند و بر آن اصرار مى ورزد تا در برابر گناه به زمین می خورد و در نتیجه سرنگون و وارونه مى گردد.
یعنی هیچ چیزی به اندازه خطا و لغزش و گناهکاری روح را بیمار و فاسد نمی کند، روح پشت سر هم کار سیاه انجام می دهد تا آنجا که یکسره زیر ورو می شود و فطرت بشری به یک حیوان درنده و بلکه بدتر از آن تبدیل می شود.
همچنین امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: دردى دردناکتر از گناه براى دل نیست.
امام باقر (علیه السلام) نیز فرموده اند: در قلب هر بنده اى نقطه سفیدى وجود دارد. چون گناهى کند نقطه سیاهى از آن سفیدى خارج مى شود. اگر توبه کند آن سیاهى برطرف مى شود و اگر در گناه فرو رود و ادامه دهد سیاهى قلب زیاد مى شود تا اینکه تمام سفیدى قلب را مى پوشاند. هرگاه سفیدى پوشیده گردد چنین قلبى هیچگاه به خیر باز نخواهد گشت. این معناى فرموده خداوندست که «نه چنین است بلکه آنچه مرتکب مى شدند، زنگار بر دلهایشان بسته است.
به طور کلى هرگونه نکبت و بلا، خواه روحى و خواه جسمى از گناه سرچشمه مى گیره که امام باقر (علیه السلام) فرمود: هیچ نکبتى به بنده نرسد مگر به خاطر گناه.
دوشنبه 9 مرداد 1391 06:01 ب.ظ
سلام
طاعاتتون قبول باشه انشاالله.
اگه دوست داشتید به وبلاگم یه سری بزنید.
آپـــــــــــــــــــم.

چهارشنبه 4 مرداد 1391 04:19 ب.ظ
متشکرم دوست من.
پست خوبی بود.
ممنون
فعلا تا بعد...
شنبه 31 تیر 1391 10:49 ق.ظ
سلام
تقدیر حضور
امیدوارم باطن را چنان بپرورانم که از تمام آلودگیهای عصیان در امان باشم و با قلب سلیم نزد حق بروم
جمعه 30 تیر 1391 09:59 ق.ظ
.¸.*´
¸.•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨¯`•
_____****__________****
___***____***____***__ ***
__***________****_______***
_***__________**_________***
_***____من آپم____________***
_***______مشتاق نیم نگاهی_***
__***_______هرچند گذرا____***
___***_________________***
____***______________ ***
______***___________***
________***_______***
__________***___***
____________*****
_____________***
______________*(¸.•*¨(¸.•*¨(¸.•*¨(¸.•*¨ ¸.•*´¨)¸.•*´¨)¸.•*
جمعه 30 تیر 1391 07:00 ق.ظ
مرسی
جالب بود
موفق باشی دوست من.
بازم سر میزنم.
چهارشنبه 28 تیر 1391 11:24 ق.ظ
سلام
با مطلبی با عنوان " رزش جوانی " منتظر قدوم پر مهر شما هستم

یا علی
دوشنبه 26 تیر 1391 06:38 ب.ظ
سلام
درسته
واسه منم اتفاق افتاده خیلی هم اتفاق افتاده
متشکر بابت این مطالب مفیدتون
دوشنبه 26 تیر 1391 11:44 ق.ظ
سلام
روز بخیر.
بامطلبی ازشهیدگمنام،آپم...
دوشنبه 26 تیر 1391 09:32 ق.ظ
سلام .متاسفانه این مطلب تو خیلی برام اتفاق افتاده ،وقتی خطایی میکنم حال نیایش ویا قرائت قران وحتی نمازصبحم قضامیشه.دستت دردنکنه .
یکشنبه 25 تیر 1391 09:50 ب.ظ
شنبه 24 تیر 1391 10:40 ق.ظ
سلام
24 تیرماه ولادت مقام معظم رهبری ست

منتظر حضورتون هستم

یا علی
جمعه 23 تیر 1391 08:40 ب.ظ
سلام
پیامبر اکرم (ص)خوشا چهره اى که خداوند به آن مى‏نگرد در حالى که از ترس خدا بر گناهى که کرده مى‏گرید و جز او کسى از آن گناه آگاه نیست
جمعه 23 تیر 1391 07:29 ب.ظ
سلااااااااااام
مثل همیشه زیبا و مفید بوود
ممنووووووون آقا امیر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : امیرمعز
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دعای عظم البلا